Trening umiejętności społecznych polega na systematycznym uczeniu dzieci umiejętności prospołecznych, potrzebnych do rozwiązywania problemów, które pojawiają się w ich codziennym życiu. Zajęcia mają na celu pomóc dzieciom radzić sobie w asertywny sposób z sytuacjami wywołującymi stres, a także zwiększenie ich szans na budowanie satysfakcjonujących relacji z rówieśnikami i dorosłymi.
Dla kogo jest trening umiejętności społecznych?
Trening umiejętności społecznych jest bardzo pomocny w codziennym funkcjonowaniu dzieci i młodzieży
- ze spektrum autyzmu,
- z nadpobudliwością psychoruchową,
- z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi,
- lękliwych,
- wycofanych,
- nieśmiałych,
- mających trudności w zawieraniu przyjaźni,
- z trudnościami w radzeniu sobie z emocjami przeżywanymi w relacjach.
Przebieg zajęć TUS
Zajęcia są prowadzone w małej grupie (do 5 osób) przez dwóch terapeutów. Odbywają się raz w tygodniu i trwają 50 min. Są prowadzone według stałej struktury:
- przywitanie,
- rozgrzewka – krótka zabawa ruchowa,
- tzw. „rundka”, podczas której uczestnicy opowiadają, jakie emocje dziś im towarzyszą, co się wydarzyło w ciągu dnia/tygodnia,
- część właściwa TUS, czyli realizacja zaplanowanego tematu,
- relaksacja,
- omówienie aktywności, nagrodzenie uczestników.
Cele treningu umiejętności społecznych
Cele treningu umiejętności społecznych są określane indywidualnie dla każdego uczestnika zajęć. W zależności od indywidualnych potrzeb, pracujemy nad umiejętnościami takimi jak:
- prowadzenie rozmowy (rozpoczynanie rozmowy, słuchanie rozmówcy, zadawanie pytań zwrotnych, komentowanie),
- współpraca w grupie (czekanie na swoją kolej, wspólne podejmowanie decyzji),
- zapraszanie do zabawy,
- proszenie o pomoc,
- rozpoznawanie uczuć innych osób,
- odpowiednie reagowanie w sytuacji porażki/odmowy,
- rozpoznawanie i nazywanie emocji,
- rozładowywanie trudnych emocji.